Teleskop Webb odkril galaksijo s svetlikajočimi se najstarejšimi zvezdnimi kopicami v vesolju

Date of publication: 30. 9. 2022
General news
Med raziskovalci v mednarodni skupini Canadian Unbiased Cluster Survey (CANUCS), je tudi prof. dr. Maruša Bradač, astrofizičarka s Fakultete za matematiko in fiziko Univerze v Ljubljani

Na zelo podrobnem posnetku Webbovega prvega globokega polja so se raziskovalci osredotočili na galaksijo »Sparkler«, kot so jo poimenovali, katere svetlobo vidimo, ko je zapustila galaksijo pred devetimi milijardami let. Galaksija je ime dobila po kompaktnih objektih, ki jo obkrožajo in so videti kot majhne rumeno-rdeče pike, raziskovalci pa jim pravijo »iskrice«. Tim raziskovalcev je predpostavil, da bi te iskrice lahko bile mlade kopice, ki dejavno tvorijo zvezde – nastale naj bi tri milijarde let po velikem poku na vrhuncu tvorbe zvezd –, ali pa stare kroglaste zvezdne kopice. Kroglaste kopice so starodavne skupine zvezd iz zgodnjega obdobja oblikovanja galaksije in so pokazatelji najzgodnejših faz njenega nastanka in rasti. V prvih analizah 12 takšnih kompaktnih objektov so raziskovalci ugotovili, da je med njimi pet takšnih, ki niso zgolj kroglaste kopice, ampak celo med najstarejšimi doslej znanimi kopicami. Naša Galaksija ima okrog 150 kroglastih kopic in še vedno ne razumemo popolnoma, kako in kdaj natanko so ti gosti skupki zvezd nastali. Astronomi vedo, da so lahko kroglaste kopice izredno stare, vendar pa je resnično težko določiti njihovo starost. Te zelo oddaljene kroglaste kopice niso bile še nikoli prej uporabljene za določanje starosti prvih zvezd v oddaljenih galaksijah, s teleskopom James Webb Space Telescope (JWST) pa je zdaj to mogoče.

Zgodnja analiza posnetka Webbovega prvega globokega polja, na katerem so nekatere od najstarejših galaksij v vesolju, je bila danes objavljena v publikaciji The Astrophysical Journal Letters.

Astronomi z vesoljskim teleskopom Hubble (HST) doslej niso mogli videti kompaktnih objektov okrog galaksije Sparkler. Zaradi večje resolucije in občutljivosti teleskopa JWST pa se je to spremenilo, saj so se na posnetku Webbovega prvega globokega polja prvič pojavile tudi drobne pike okrog galaksije. Galaksija Sparkler je nekaj posebnega zaradi 100-kratne povečave, ki jo je omogočilo gravitacijsko lečenje – torej jata galaksij SMACS 0723, ki leži v ospredju popači vse v svojem ozadju – deluje kot nekakšno ogromno povečevalno steklo. Poleg tega je gravitacijsko lečenje ustvarilo tri ločene slike galaksije Sparkler, zaradi česar lahko astronomi galaksijo preučujejo precej bolj podrobno.

Več informacij je dostopno tukaj.