Preskoči na glavno vsebino

Razvoj fizike *

2024/2025
Program:
Magistrski študijski program 2. stopnje Pedagoška fizika
Letnik:
1 in 2 letnik
Semester:
prvi
Vrsta:
obvezni
ECTS:
4
Jezik:
slovenski
Nosilec predmeta:
Izvajalec (kontaktna oseba):
Ure na teden – 1. semester:
Predavanja
2
Seminar
1
Vaje
0
Laboratorij
0
Vsebina

Izbrane zgodovinske teme iz naslednjih poglavij:
Zasnove naravoslovja v antiki
Mehanika in Osončje
Termodinamika
Elektromagnetizem
Optika
Kvantna fizika
Atomska in jedrska fizika
Novejša odkritja v fiziki

Temeljni literatura in viri

Janez Strnad, Razvoj fizike, DZS 2003
Gerald Holton & Stephen Brush, Physics, The Human Adventure, Rutgers University Press, 2001. ISBN 0-8135-2908;
Priporočeno/suggested: Morris Shamos, Great Experiments in Physics, Dover Publications, New York, 1987.

Cilji in kompetence

Glavni cilji: Spoznati in naučiti se, kako so znanstveniki oblikovali najpomembnejše zamisli in relacije/zakonitosti, ki sestavljajo vsebino uvodnega kurza fizike, in naučiti se, kako lahko podobne procese uporabimo pri pouku z namenom, da pomagamo dijakom zgraditi/odkriti fizikalne pojme in relacije med njimi.
Glavne kompetence, ki jih bodo razvili študenti:
• Sposobnost povezovanja zgodovinskih procesov s procesom učenja fizike v šoli.
• Sposobnost razvijanja hipotez in matematičnih modelov s katerimi poskušamo razložiti eksperimentalna opažanja/meritve.
• Sposobnost uporabe hipotetično-deduktivnega sklepanja za testiranje modelov/hipotez, vključno z zavrnitvijo modela.

Predvideni študijski rezultati

Znanje in razumevanje
Študenti bodo po uspešnem zaključku predmeta:
1. Znali pojasniti, kako so znanstveniki oblikovali najpomembnejše ideje in zakonitosti, ki sestavljajo vsebino uvodnega kurza fizike.
2. Znali navesti primere, kako učenje fizike v šoli odraža učenje znanstvenikov skozi zgodovino.
3. Znali predstaviti zgodbo enega od fizikov, ki so prispevali k razvoju temeljnih fizikalnih idej, s poudarkom na ženskah in osebah iz premalo zastopanih skupin.
4. Znali oblikovati in izvesti koherentno učno enoto, v okviru katere lahko srednješolci zgradijo eno od temeljnih idej tako, da sledijo zgodovinskemu razvoju fizike.

Uporaba
Predmet pomaga študentom razviti razumevanje narave fizike, njenega nelinearnega razvoja in človeške narave. To razumevanje bo študentom pomagalo povezati razvoj idej v fiziki z razvojem idej posameznega dijaka.

Refleksija
Predmet nudi integralni pogled na celotno fiziko iz nekoliko drugačnega zornega kota kot je to v navadi pri večini predmetov na prvi stopnji.

Prenosljive spretnosti - niso vezane le na en predmet
Predmet bo študentom pomagal uvideti celostno sliko fizike kot znanstvene discipline in utrditi razumevanje vloge eksperimenta in teorije, kot tudi človeškega faktorja pri tem razvoju.

Metode poučevanja in učenja

Delo v skupinah, sodelovalno učenje/poučevanje, aktivno vključevanje študentov v dejavnosti, ki spodbujajo diskusijo, seminarske in projektne naloge, ki vključujejo snovanje učnih gradiv.

Načini ocenjevanja

Študentski projekti, sodelovanje v razredu, domače naloge
Pisni test
1-5 (negativno), 6-10 (pozitivno) (po Statutu UL).

Reference nosilca
  1. ETKINA, Eugenia, PLANINŠIČ, Gorazd. Defining and developing critical thinking through devising and testing multiple explanations of the same phenomenon. The Physics teacher, ISSN 0031-921X, 2015, vol. 53, no. 7, str. 432-437, ilustr.
  2. BROOKES, David, ETKINA, Eugenia, PLANINŠIČ, Gorazd. Implementing an epistemologically authentic approach to student-centered inquiry learning. Physical review. Physics education research. 2020, vol. 16, iss. 2, p 020148-1-020148-22, ilustr. ISSN 2469-9896. DOI: 10.1103/PhysRevPhysEducRes.16.020148. [COBISS-SI-ID 41266691]
  3. PLANINŠIČ, Gorazd, ETKINA, Eugenia. Framework for using modern devices in introductory physics courses. European journal of physics. Oct. 2019, vol. 40, art. no. 065702, 13 str., ilustr. ISSN 0143-0807. DOI: 10.1088/1361-6404/ab3e26. [COBISS-SI-ID 3343716]
  4. ETKINA, Eugenia, PLANINŠIČ, Gorazd. Thinking like a scientist. Physics world, ISSN 0953-8585, 2014, vol. 27, no. 3, str. 48-51.